Nahrajte fotku z vášho zariadenia

Pri Štrbskom plese

Komentár môžu písať iba prihlásení užívatelia.
prihlásiť / registrovať
ivasch

ej chlapci, ale ste si dobre pokecali.

DUDIS

nie nemusíš.. :) o to moc nejde.. je to dinamická scéna kde sa nedalo aretovať expozíciu a ani som toho nevedel toľko čo dnes.. vyzeralo by to inak.. :)

stekophoto

@DUDIS, k tomu bocianovi --- @{452367} iygor ti napísal a ja s ním súhlasím..: citujem, """"@iygor, 27.3.2012 9:12 fajn, jediná pripomienka - celá séria sa mi zdá podexponovaná (pôsobí to tak možno aj pre svetlo na scéne), mohol si trochu vytiahnuť expozíciu v editori, """" Sám si odpísal toto.: citujem.: """".. len sa mi zdalo že sa mi strácala kresba v bielej (pierka).. tak som riešil takto.. inak bolo exponované na -1EV - aj keď bolo večerné mäkké svetlo bál som sa prepalov.. """" Urobil si veľmi dobre, avšak v PP si to nedotiahol do konca, bolo by dobre trochu povytiahnuť Gamu, aby to dodalo šťavu života. Je to tma tmúca. Je to síce podexponované, ale v tom je práve ten "pes zakopaný" s tými farbami, pretože sme vraveli, že čím tmavšie tým viac farebných informácií (vyššie čísla v R/G/B v jednotkách), tým vyššia pyramída na histograme a o to ide. Tá biela, tú si vyriešil bravúrne, ale čierna nemá absolútne kresbu a to ti už nevadí? Veď práve v tej kope čiernej sú tie informácie kresby, len ich treba vytiahnuť, či už gamou, alebo lokálnym presvetlením, podľa toho, čo ti soft dovoľuje. Prepáč, možno sa ti zdám prísny a nekorektný, ale to je zasa len moja mienka ako riešiť vec. A teraz si predstav, že by aj @ivasch urobil túto asnímku, pod ktorou diskutujeme, tým istým spôsobom ako ty toho bociana, veď to by bolo vynikajúce. Ja sám pre seba z tohoto vyvodzujem poučenie.: Tam kde je, odtial sa dobre uberá, ale tam kde nie je, sa pridať nedá, bo nie je z čoho. P.S. Tie informácie o "doporučení nastavení" je z nemeckej Profi-Handbuch k EOS 30D k problematike fotenia "Pohyblivých motívov" všeobecne. urobím ti kópiu ???

DUDIS

a musím ešte spomenúť ak sa scéna vmestí do DR foťáčiku je 100% lepšie to tlačiť do pravej strany (histogram) a potom spracovať .. :)

DUDIS

jo.. zobral som krajnú hodnotu.. fotím už nejaký týždeň.. z mojej praxe: netreba podexponovávať preexponovávať.. treba správne namerať a využiť maximálnu možnú škálu dynamického rozsahu foťáčika (teda čipu).. DR foťáčikov je rôzny a samozrejme záleží na cene.. teda - dynamický rozsah foťáčikov sa pohybuje od 8 (mydlové škatuľky) po cca 14 EV (marketing a testy +- udávajú trochu vyššie (softovo riešené - dlllhá debata)) pričom niektoré scény v reále sa pohybujú aj viac ako 30 EV - preto sú "barličky" a spôsoby ako to oklamať (ako si pomôcť).. ale pri jednom snímku s danou technikou som zástancom skôr výberu čo z DR obetovať.. a záleží samozrejme na scéne - čo je hlavné.. no skôr mať histogram preexponovaný s malým prepalom ako podexponovaný bez prepalu (histogram natlačený vľavo a pár podpalov (tma tmoucí)) zo svetlého skôr bez straty TK spravíš v postprocesingu dobré foto ako naopak - TK pôjde dole - to som sa snažil povedať.. viac napr tu: (http://www.fotoradce.cz/zakladni-omyly-v-krajinarske-fotografii-clanekid1346) ešte to dokončím: spomenul som správne namerať - scénu zamknúť expozíciu a zaostriť kde potrebuješ a exponovať.. nebudem rozpisovať.. každý vie o čom točím.. snáď.. - je to presnejšie ako skúšať o koľko podexponovať, preexponovať.. k 1/8000 asi 3 roky som skúšal fotiť vrabce - sú to mršky s nepredvídateľným smerom pohybu a veľkou frekvenciou krídel - riešil som čo najkratší čas.. keď som mal 60D 1/8000s a teraz 1/4000s aby sa to bolo OK.. napr 1/4000s: http://galerie.digiarena.e15.cz/showfull.php?photo=160766 krídla majú ešte dynamiku.. @452367 - 1/5000 sekundy.. ako si prišiel na to doporučenie nastavení?? tie časy by boli kratšie ako spomenutých 1/800 - 1/1600s - to by pri pevnom ISO a časoch museli byť prepaly.. exif toho bociana EXIF: Canon EOS 60D 200,0mm 1/5000sek f/5,0 -1,0EV ISO400 bez blesku 24. 3. 2012 17:53:18 - slnečno :) kontinuálna spúšť a raw samozrejmosť.. :) nejde mi rozkliknúť tú foto čo si poslal.. možno doma mrknem tak sa neviem vyjadriť.. Bob, Zdenko, Lokono - fotia krajinky pri západe (východe) alebo "bez" svetla - to je niečo úplne iné.. tam sa bez dlhých časov na statíve nezaobídeš.. stále neviem prečo za slnečného dňa pri krajinke je 1/200s krátky čas na záznam farieb.. p.s. idem čítať tie histogramy - aj keď sa mi zdá že sa nič nové nedozviem

stekophoto

@DUDIS, píšeš.: """s podexpozíciou až do -2 EV a následným vyťahovaním farieb nemáš pravdu.. """ Nechytaj sa hneď tej najkrajnejšej hranice. Ja som predsa napísal.: """Z mojej praxe.: Režim AV, a k tomu nie celkom automaticky -1 až do -2,0EV (záruka, že tam žiadny prepal nebude). """ a to je závislé na svetelných podmienkach pri snímaní a vedomí, akým spôsobom budem potom v PP upravovať foto, buď použijem k finálnemu obrázku len jeden snímok, alebo dva, či viac. Potom, neskoršie som si uvedomil, že si sa vlastne pýtal niečo úplne iné a aj na to by som ti chcel odpovedať tak trochu svojsky. Pýtal si sa.: """"poprosím.. vysvetli mi to s tými farbami.. už som to počul od tigra niekedy dávno ale nevenoval som tomu pozornosť.. .. keď fotím vtáky z letku na 1/8000s tak sa mi nestihli zaznamenať farby keď 1/200s je krátky čas?? """" Predovšetkým krútim hlavou nad tým časovým údajom - 1/8000s, ale aj ti poviem prečo a to hovorím zo svojej praxe, predtým si otvor toto: http://www.novovek.szm.com/dusan.jpg Je to veľmi zlá foto, ale tu je to, o čom chcem hovoriť celkom markantné.: Histogram je v pravej polovici úplne prázdny - žiadna biela, to je ale dané čiastočne aj tým, že je snímok robený v protisvetle za slnečného dňa. Všimni si však vrtulu, ktorá sa točí rýchlosťou 2-5000ot/min. na snímku však stojí, je zamrznutá čo sa pohybu týka. Údaje nastavení.: čas = 1/3200s uzávierka = 5,0 ISO = 100 Nemusíme dlho diskutovať o tom, prečo je táto foto zlá, chcem len povedať, že lietadlo so stojacou vrtulou - nie je dobrá foto, stráca sa dynamika letu. Avšak celkovo je lietadlo dostatočne ostré, hoci letí rýchlosťou okolo 500km/h. Preto mi pripadá tebou uvedený časový údaj 1/8000s hodne pritiahnutý za vlasy. Zváž sám, či to nie je nezmysel, alebo či niekde o niečo týmto prípadom sami seba neochudobňujeme? Ja nemám dobrý objektív na to, aby som dokázal fotiť vtáky za letu, takže nemám ani žiadne skúsenosti, avšak viem ti citovať z nemeckej Profi-Handbuch k EOS 30D k problematike fotenia "Pohyblivých motívov" všeobecne. ... Doporučuje tieto základné nastavenia.: Slnečno = ISO 400 Zamračené (+ v tieňoch) = ISO 800 - ISO 1000 Format = RAW Seriový obrazový modus = 3-5 obrázkov Režim = Tv, podľa motívu nastaviť od 1/800s do 1/1600s (!!! - odskúšaj) Selektívne meranie (bodové, - tzn. vylúčiť viaczónové meranie) ... Som si istý, že týmito nastaveniami, dosiahneme väčšie uspokojenie v kvalite. Pozri si niektoré výsledné foto tvorcov napr. Bob, Zdenko, Lokono - všetko dlhé časy, ale ten výsledok - kvalita nehodná zverejňovať medzi nami, to už sa nedá známkovať - sú jednoducho mimo, ale tie dlhé časy a kvalita obrazu začína už pri fotení vtákov v pohybe - vidím to tak, že práve v tých dlhých časoch sa skrýva bohatá farebnosť. Neviem to určite, neviem ti to podložiť faktami, ale mám nesmierne silný pocit, že sa nemýlim, odtiaľ tá istota. ... Oplatí sa študnúť pre rozšírenie schopnosti ovládať svoj prístroj dostatočne dobre, pretože tu je to aj o farbách aj o šume a o všetkom ostatnom ovplyvňujúcom dobrý výsledok (áno, beriem na vedomie - sme len amatéri) .: http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/histogram-i/ http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/histogram-ii/ http://www.ephoto.sk/fotoskola/clanky/zaciname-s-fotografovanim/histogram-iii/

DUDIS

hmm, diskusia je fajn.. aj pre okoločítajúcich.. viem čo je prepal.. viem ako sa prejavuje a čo sa dá s postprocesingom.. s podexpozíciou až do -2 EV a následným vyťahovaním farieb nemáš pravdu.. nie je to najlepšia cesta. k zaznamenaniu vyššieho dynamického rozsahu.. takto vytlačená fotka by vyzerala tak isto aj z hora :) - nie je to až taká chyba, myslím si.. PC ukázal prepal v jednom mraku.. beriem ta ako lepšiu voľbu takto, ako podexponovať o 2 EV a vyťahovať svetlo.. tvorí sa škaredý farebný šum a dosť padá TK.. s súdkovitosťou máš pravdu - ale volá sa to súdkovitosť a rieči sa v editoroch do plusu a do mínusu.. nevšimol som si že by túto vlastnosť objektívu volal niekto inak.. pýtal som sa na paralelu dĺžky času so záznamom farieb (obrazu)..

stekophoto

@DUDIS, Dušan, trochu nesúhlasíš, ----- ale len trochu... nie, nie sú to silné prepaly, a akýkoľvek zásah do šíbra, či už saturacie alebo úrovní, či kriviek, tieto "prepaly" neobnovia, nenahradia, nevylepšia. Predovšetkým si uvedom, že nie som analytik. 1./ - Otvor si tento obrázok naplno rozklikom + F11 2./ - postav sa zo stoličky a pozri sa na obraz ZHORA - uhlopriečne 3./ - volným okom uvidíš, že je v oblakoch čierny flak To znamená, že keď skopíruješ obr. a otvoríš ho v editory, úrovňami stiahni svetlá úplne ku kraju.: čo sa stane? celý obraz ti sčerná, lebo si čiernou úplne zahltil svetlá ,ale vidíš tam tú dieru? To znamená, že tam nie je žiadny záznam Farby Vráť sa myšlienkou do problematiky ÚROVNE Čo je Čierna ????? čierna je, keď všetky tri farby R-G-B obsahujú 255 jednotiek farby Čo je Biela ????? biela je, keď všetky tri farby R-G-B neobsahujú žiadnu jednotku farby. To je presne tento prípad. Otvor si tento Link.: www.novovek.szm.sk/ivanschwarz_pleso.jpg Pozri na to, práve pre takéto prípady je tu tachnológia HDR, alebo ešte lepšie jednoduchšie, naučiť sa korigovať práve túto vec dostatku farieb v obraze pomocou čas/clona a zapchať diery (prepaly) farbou. Z mojej praxe.: Režim AV, a k tomu nie celkom automaticky -1 až do -2,0EV (záruka, že tam žiadny prepal nebude). Tam, kde FARBA a záznam o nej JE, nie je problém zosvetliť pri PP, opačne tam kde Záznam o farbe nie je, sa nedá ani zosvetliť a už vonkoncom nie stmaviť - tam sú R/G/B = 0 (nula). Nič (akože tá nula), sa nedá žiadnym šíbrom ovplyvniť, bude vždy len NIČ, čiže NULA (diera/prepal). Nie som si istý, či moje vysvetlenie bude postačovať, ale existujú aj biele veci ktoré sú už na úrovni RGB=0,0,0, ale tie sa potom neklasifikujú ako prepaly (myslím si). Okrem toho, tvoj Canon obsahuje v INFOnáhľade aj kontrolu prepalov, mám to ja na 350D, myslím že u teba je to už určite neodmyslitelná záležitosť. Čo sa tej súdkovitosti týka, myslím, že práve tu je ten opačný problém. Myslím, že objektívy vykazujú súdkovitosť, keď sústava skiel v objektíve vytvára rozptyl od stredu (opt.osi) Pri okuliaroch je vlastnosť skla s názvom Rozptylka. Opačný prípad, a to je práve tu (myslím) kde LDR tej búdy smeruje rovno do rohu fota a strecha búdy do stredu fota - vytvára tzv. spojku opt, sústavy. A máš pravdu, dá sa to softom odstrániť, avšak pozri sa okolo nás, kto to využíva? Ty, Ja, a ešte traja okrem nás? Bum, 5***** koldokola. Dušan, čo sa tlače týka, nemám skúsenosti, to si dávam robiť. A preto sa nebojte korigovať foťák do -2,0EV. Nebojte sa naťahovať časy. Používajte statív. P.S. (Post Scriptum) Ivan, prepáč, že márnime práve pri tvojej foto miestom v komentároch

ivasch

jééééé, ďaujem vám všetkým veľmi pekne. Takú širokú diskusiu som nečakal. Ešte raz ďakujem

DUDIS

@stekophoto - trochu nesúhlasím.. nejaké silné prepaly čo by výrazne ničili foto nevidím.. pri tlačenej foto by bol len biely mrak - a ak ti soft ukázal prepal tak normálne by si to na tlačenej tak nevnímal.. poprosím.. vysvetli mi to s tými farbami.. už som to počul od tigra niekedy dávno ale nevenoval som tomu pozornosť.. 1 komet z 10000 asi nebude dôležitý.. ale ty si už druhý s týmto názorom.. keď fotím vtáky z letku na 1/8000s tak sa mi nestihli zaznamenať farby keď 1/200s je krátky čas?? trochu tomu nerozumiem. keď už som sa tu rozpísal.. tak k fotu: viac vadí súdkovitosť na širokom konci.. prejaví sa to hlavne v rohoch kde máš línie domčeku.. treba s tým rátať a v PC zrovnať manuálne (niektoré origo programy to majú prednastavené a stačí to len zadať - korekcie (súdkovitosť, vineta..)) ĽDR - kúsok brehu.. buď zakomponovať viac alebo vynechať - takto trochu ruší.. houseboat by sa hodil možno viac k stredu komponovať celková ostrosť snímku -

stekophoto

ivan, skús fotiť s -1,0EV ...... tie oblaky už vykazujú stratu farby/dieru/prepal na dvoch miestach, získal by si aj viac farebnej hĺbky. Mám pocit, že čas 1/200sek bol príliš krátky na záznam farieb.

ppp

krásna ... ja som to fotil pred týždňom... táto je krajšia

Echinocactus

Pekná tatranská klasika *****

ivasch

Ďakujeeem

qwerty

Pohorie v úrovni Soliska by som pridal kontrast, a hausbot prisvetliť a je to O.K.